A "xenologizmus" kifejezés az idegen eredetű szavak, kifejezések vagy nyelvi elemek használatát jelenti egy adott nyelvben. Ezek a szavak általában egy másik nyelvből származnak, és úgy épülnek be a hétköznapi beszédbe vagy az írott nyelvbe, hogy meghonosodnak és elfogadottá válnak. A xenologizmusok gyakran azért kerülnek be a nyelvhasználatba, mert a forrásnyelven kifejezettebb, precízebb jelentéssel bírnak, vagy egyszerűen azért, mert divatossá válnak.
Példák xenologizmusokra:
-
Marketing – gazdasági és kereskedelmi tevékenységek összessége, amelyek egy áru vagy szolgáltatás eladását segítik elő.
-
Chat – online, valós idejű írásos kommunikáció, általában egy számítógépes alkalmazáson keresztül.
-
Selfie – önarckép, amelyet valaki általában egy okostelefonnal készít magáról.
-
Fitness – az egészséges életmód jegyében végzett testmozgás és az ezzel kapcsolatos divat.
-
Influencer – olyan személy, aki aktívan használ közösségi médiát, és nagyobb tömegeket képes befolyásolni vagy inspirálni.
Avagy lényegében minden olyan nyelvi kifejezés, ami máshonnan "importálódott" és itthon is használatos.