A "Makrokörnyezet" kifejezés a gazdasági, politikai, társadalmi, technológiai és természeti tényezőkre utal, amelyek egy vállalat működésére hatnak, de amelyeket közvetlenül nem tud befolyásolni. Ezek a tényezők szélesebb körű változásokat okozhatnak, amelyek lehetőségeket vagy fenyegetéseket jelenthetnek a vállalatok számára, és befolyásolják a stratégiai döntéshozatalt.
Példák a Makrokörnyezet tényezőire:
-
Gazdasági tényezők:
- Inflációs ráta
- Munkanélküliségi ráta
- GDP-növekedés
- Kamatlábak
-
Politikai és jogi tényezők:
- Adópolitikák
- Kormányzati szabályozások
- Választások eredményei
-
Társadalmi és kulturális tényezők:
- Demográfiai változások
- Fogyasztói magatartás
- Kulturális trendek
-
Technológiai tényezők:
- Innovációs trendek
- Új technológiák megjelenése
- Kutatás-fejlesztési beruházások
-
Természeti és környezeti tényezők:
- Éghajlatváltozás
- Természeti erőforrások elérhetősége
- Környezetvédelmi előírások
A makrokörnyezet elemei tehát széleskörű hatást gyakorolhatnak a vállalkozásokra, így fontos figyelemmel kísérni ezeket a tényezőket a stratégiai tervezés során.