Az „antropomorfizmus” az a jelenség, amikor emberekhez kapcsolható tulajdonságokat, érzelmeket vagy cselekedeteket ruházunk fel nem emberi létezőkre, például állatokra, tárgyakra vagy természeti jelenségekre. Ez a fogalom gyakran megjelenik a művészetekben, irodalomban, filmekben, de a mindennapi életünkben is, amikor például megszemélyesítünk egy nem élő dolgot vagy elképzeljük, hogy egy állat emberi érzelmeket él át. Az antropomorfizmus segít az embereknek jobban kapcsolódni bizonyos dolgokhoz, amelyek emberi jellegű tulajdonságokkal látszólag közelebb állnak hozzájuk.
Példák antropomorfizmusra:
- Állatmesék: A mesékben gyakran találkozunk állatokkal, akik beszélnek, gondolkodnak és cselekszenek, mint az emberek. Például La Fontaine meséi vagy Aesopus történetei tele vannak ilyen karakterekkel.
- Animációs filmek: Olyan filmek, mint a Toy Story vagy a Gyűrűk Ura, ahol tárgyak vagy állatok kapnak emberi tulajdonságokat és érzelmeket.
- Hétköznapi beszéd: Amikor azt mondjuk, hogy „a számítógép nem akar velem együttműködni”, valójában emberi akaratot tulajdonítunk annak a gépnek.
- Karakterek számítógépes játékokban: Olyan játékokban, mint a Super Mario, ahol gombák és teknősök emberi jellegű karakterekké válnak.
- Mitológia: Az ősi mitológiákban az istenek gyakran emberi jellemvonásokkal bírnak, mint például a görög istenek, akik szintén mutatnak emberi érzelmeket és viselkedést.