dehumanizáció

2 perc olvasás

A dehumanizáció egy olyan folyamat vagy jelenség, amikor valakit vagy valamilyen embercsoportot megfosztanak emberi mivoltától, érzéseitől, méltóságától, vagyis „embertelenként” kezelik. Ez a szó főleg társadalmi, pszichológiai vagy etikai kontextusokban jelenik meg. Célja gyakran az, hogy könnyebben igazolják az adott személy(ek) elleni negatív cselekedeteket vagy bánásmódot.

A dehumanizáció során az embereket „kevésbé emberinek”, néha állati, gépi vagy más tárgyiasított szinten írják le – így csökken az irántuk érzett empátia vagy felelősség.

Példák a dehumanizációra

  • Haborúk és genocídiumok: Egyes csoportokat „kártevőknek”, „patkányoknak” vagy más állatoknak neveznek, hogy igazolják ellenük az erőszakos fellépéseket.
  • Rabszolgatartás: A rabszolgákat „tulajdonként”, nem pedig emberként kezelték.
  • Diszkrimináció: Faj, nem, szexuális irányultság, vallás alapján másokat „alacsonyabb rendűnek”, „érzésektől mentesnek” tekinteni.
  • Börtönökben, kórházakban: Egészségügyi dolgozók vagy őrök tárgyként kezelik a betegeket/bentlakókat (pl. csak betegszámként hivatkoznak rájuk).
  • Online gyűlölet: Internetes zaklatás során a zaklatók „avatarként”, nem pedig érző emberként kezelik áldozatukat.
  • Áldozathibáztatás: Ha valakiről úgy beszélnek, mint aki „megérdemli”, ami történt vele, mintha nem lenne joga az együttérzésre.

Szinonimák

  • elállatiasítás
  • eltárgyiasítás
  • embertelenítés
  • tárgyiasítás

(Bár pontos szinonimája kevés van, ezek részben lefedik a jelentést.)


Összefoglalva: A dehumanizáció veszélyes, mert hozzásegít az empátia elvesztéséhez, és elősegíti a társadalmi igazságtalanságokat. Mindennapi beszédben és médiában is vigyázni kell, hogy ne csússzunk bele ebbe a gondolkodásmódba!

Legtöbbet keresett szavak és kifejezések

Legfrissebb szavak a szótárban

Megosztás
SzóLexikon
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.