A kartellezés egy gazdasági szakkifejezés, ami azt jelenti, hogy vállalatok titokban vagy nyíltan összefognak annak érdekében, hogy korlátozzák a versenyt egy adott piacon. Ez az együttműködés általában árak rögzítését, piacok felosztását vagy termelés korlátozását foglalja magában. A célja, hogy nagyobb profitot érjenek el vagy biztosítsák a piaci pozíciójukat úgy, hogy megakadályozzák a szabad versenyt.
A kartellezés sok országban tiltott vagy szigorúan szabályozott, mert káros a fogyasztókra nézve: magasabb árakhoz, rosszabb minőséghez, kevesebb választékhoz vezet. Az ilyen megállapodásokat általában titokban kötik, hogy elkerüljék a versenyhatóságok büntetéseit.
Példa:
- Képzeld el, hogy öt nagy cukorgyár titokban megegyezik abban, hogy nem csökkentik a cukor árát egy bizonyos összeg alá, bár elvileg versenyezhetnének egymással. Így a fogyasztók drágábban kénytelenek megvenni a cukrot, mert a gyárak összejátszanak.
- Cementgyártók úgy döntenek, hogy felosztják egymás között az ország régióit, és mindenki csak ott árul, így nem lesznek egymás versenytársai.
- Autógyártók közösen megegyeznek, hogy nem fognak bizonyos technológiákat gyorsan bevezetni, hogy meghosszabbítsák a régi modellek élettartamát.
Példák kartellezésre listában:
- Árrögzítés (például: mindenki ugyanannyiért ad el valamit)
- Piacosztás (például: Dél-Magyarországon csak az egyik cég, Északon a másik van jelen)
- Termelési mennyiség korlátozása (például: megegyeznek, hogy csak bizonyos mennyiséget termelnek, hogy az árak fennmaradjanak)
Kartellezés szinonimái
- Összejátszás
- Árkartell
- Piaci összefogás
- Versenykorlátozás (tágabb értelemben)
Összegzés:
A kartellezés tehát egy tiltott együttműködés versenytársak között, aminek célja a piac manipulálása, a profit maximalizálása és a verseny csökkentése, a fogyasztók hátrányára.