A magyar „Jó bornak nem kell cégér” közmondás szó szerinti fordítása: a jó borhoz nem kell cégtábla (reklám), azaz a jó minőségű termék magáért beszél, nem kell reklámozni.
Ez a mondás arra utal, hogy az igazán jó dolgokat, embereket, szolgáltatásokat, teljesítményeket nem kell hangosan dicsérni vagy reklámozni, mert maguktól is elismerik őket az emberek. Magyarán: ami valóban értékes, az előbb-utóbb úgyis ismert lesz, és megtalálja a maga közönségét/referenciáját.
Példák a használatára
- Egy cukrászda, ahol állandóan tele van a hely, pedig sosincs kirakva nagy reklámtábla:
„Jó bornak nem kell cégér, mindenki ide jár!” - Egy tanárt dicsérnek a diákjai, anélkül, hogy ő saját magát fényezné:
„Jó bornak nem kell cégér, őt mindenki szereti a suliban.” - Egy kis helyi pékség, ami sosem hirdet, mégis sorban állnak a vevők:
„Jó bornak nem kell cégér, a minőség magáért beszél.” - A tehetséges zenészt meghívták egy koncertre anélkül, hogy ő jelentkezett volna:
„Jó bornak nem kell cégér – meghallották a zenédet és hívtak!” - Egy jó könyv, ami reklám nélkül is népszerű lett:
„Jó bornak nem kell cégér, anélkül is mindenki erről beszél.”
Szinonimák
Nincs pontos, egy-az-egyben szinonimája, de hasonló jelentésű közmondások:
- „A minőség önmagáért beszél.”
- „A jó hír magát terjeszti.”
- „Az igazi érték feltűnik reklám nélkül is.”
Rövid összefoglalás
A „jó bornak nem kell cégér” tehát arra tanít minket, hogy a valódi értékek nem igényelnek önfényezést vagy reklámot; előbb-utóbb úgyis elismerik őket.