A „hype” szó főleg angolból átvett kifejezés, amit a magyarban is nagyon gyakran használnak, főleg fiatalok körében, az interneten és a médiában. Jelentése: túlzott felhajtás, felkapottság, nagy dobra verés, vagy amikor valamit vagy valakit mesterségesen, reklámokkal vagy szóbeszéddel túlértékelnek, felspanolnak úgy, hogy az valójában sokszor nem is felel meg a várakozásoknak.
Általában a marketingben, filmek, zenék, videojátékok vagy akár márkák népszerűsítésekor találkozhatunk vele, amikor egy-egy új termék megjelenését hatalmas érdeklődés övezi, még mielőtt valóban kipróbálta volna a közönség. A „hype” jelenthet pozitív várakozást is, de gyakran utal arra, hogy valami túl van értékelve, vagy túl sokat várnak tőle.
Példák arra, hogyan használjuk a hype szót (listában):
- Mindenki arról beszélt, hogy mennyire jó lesz az új Marvel film, de szerintem túl nagy volt a hype, mert végül csalódtam.
- A videojáték körül hatalmas hype volt, de a rajongók többsége szerint nem érte meg várni rá.
- Szerintem csak azért veszik ilyen sokan ezt a cipőt, mert most nagy a hype körülötte, nem pedig mert annyira jó.
- A marketingesek nagyon értenek ahhoz, hogyan csináljanak hype-ot egy-egy termék köré.
- Az interneten pillanatok alatt tud kialakulni egy új hype, ami napokig vagy hetekig tart.
A hype szó magyar szinonimái (rokon értelmű szavak):
- felhajtás
- nagy dobra verés
- túlzott reklám
- mesterséges érdeklődés
- felkapottság
- lufi (átvitt értelemben, amikor valami túl van értékelve)
Összegzés
A hype jelentése tehát: egy jelenség körül tudatosan vagy spontán módon kialakuló, sokszor túlzó lelkesedés és várakozás, ami nem mindig áll arányban a valósággal. Felhasználása nagyon gyakori, főleg a popkultúrában és a reklámban, de bármilyen területén az életnek találkozhatunk vele.