A digitális diszkrimináció azt jelenti, amikor valakit technológiai, online vagy digitális szolgáltatásokhoz való hozzáférés alapján hátrány ér. Ez akkor fordul elő, amikor egyes csoportok vagy emberek nem, vagy csak korlátozottan férnek hozzá az internethez, számítógépekhez, okoseszközökhöz, digitális oktatáshoz vagy bizonyos webes tartalmakhoz. Ez lehet szándékos (például egy ország vagy csoport kizárása szolgáltatásból), vagy kialakulhat a technológiai fejlettség, a lakóhely, az életkor vagy az anyagi helyzet miatt is.
Ez a hátrányos megkülönböztetés befolyásolhatja az oktatáshoz, munkához, egészségügyhöz és egyéb fontos szolgáltatásokhoz való hozzájutást, és így hozzájárulhat a társadalmi egyenlőtlenségek növekedéséhez.
Példák a digitális diszkriminációra
- Idősebb emberek nem tudják használni a banki applikációkat, mert nincsenek digitális készségeik.
- Faluhelyen élők nem érik el a gyors internetet, így kimaradnak az online oktatásból.
- Egyes bankok csak bizonyos országokból érhetőek el, így kizárják a külföldön élő magyarokat.
- Speciális igényű (pl. látássérült) felhasználók nem tudnak használni bizonyos weboldalakat, mert azok nem akadálymentesítettek.
- Az iskolákban a saját eszközös tanulás miatt azok a diákok hátrányba kerülnek, akiknek nincs otthon számítógépük vagy internetük.
- Videó streaming szolgáltatók régiózárat alkalmaznak, így egyes tartalmak nem érhetőek el mindenhol.
- Munkanál fizikai jelentkezési lehetőség nélkül csak online lehet pályázni, ami kizárja a technológiailag hátrányos helyzetűeket.
Szinonimák
- Digitális megkülönböztetés
- Online diszkrimináció
- Technológiai egyenlőtlenség (bár ez tágabb fogalom)
Összefoglalva:
A digitális diszkrimináció egyre égetőbb probléma, ezért fontos, hogy a digitális szolgáltatások fejlesztésekor figyelembe vegyük mindenki hozzáférését és eszközellátottságát.