Az elektronikus cégeljárás a magyar jogban a cégbejegyzési, cégváltozás-bejegyzési és egyéb cégeljárásoknak a digitalizált, online módon, elektronikus úton történő intézése. Az ilyen eljárás lehetővé teszi, hogy a cégek (például Kft.-k, Bt.-k, Zrt.-k, stb.) és jogi képviselőik (ügyvédek, jogtanácsosok) az irataikat, kérelmeiket online rendszeren keresztül nyújtsák be a cégbírósághoz, s az ehhez kapcsolódó hivatalos kommunikáció is elektronikus csatornákon (például ügyfélkapu, cégkapu) keresztül történik.
Az elektronikus eljárás jelentősen felgyorsította és leegyszerűsítette a céges ügyek intézését Magyarországon, emellett sok papírmunkát és személyes jelenlétet is megspórol. Modern cégeljárásban már elvárás az elektronikus ügyintézés, szinte minden céges ügyet így kell intézni.
Példák az elektronikus cégeljárás eseteire:
- Cégalapítás:
Például egy új Kft. vagy Bt. bejegyzése elektronikusan, ügyvéd által, a szükséges dokumentumok feltöltésével. - Cégadat-változás bejelentése:
Tulajdonosváltás, ügyvezetőcsere, székhelymódosítás elektronikus bejelentése a cégbíróságnak. - Cégjegyzékből való törlés (megszűnés):
Végelszámolás vagy felszámolás esetén az eljáráshoz tartozó elektronikázás. - Cégiratok letöltése:
Cégkivonat, vagy cégtörténet online igénylése és letöltése (például Ügyfélkapun vagy Cégkapun keresztül). - Társasági szerződés módosításának bejelentése elektronikus úton.
Szavazatok és előnyei:
- Gyorsabb ügyintézés
- Papírmentes, környezetkímélő
- Nem igényel személyes jelenlétet
- Elektronikus nyomonkövetés és visszakereshetőség
Szinonimák az „elektronikus cégeljárás” kifejezésre:
Az alábbi szavak/kifejezések gyakran ugyanazon eljárásra utalnak, bár kisebb árnyalatnyi különbségek elképzelhetőek:
- Online cégeljárás
- Digitalizált cégeljárás
- Elektronikus céges ügyintézés
- E-cégeljárás
Remélem, segítettem a szó jelentésének megértésében!