A munkaerőpiac egy olyan „piac”, ahol a munkaerőt kínáló emberek (munkavállalók) és a munkaerőt kereső szervezetek (munkaadók) találkoznak egymással. Ez a kifejezés nem egy konkrét helyet jelent, hanem azt a folyamatot és rendszert, amelyen keresztül a munkavállalók állást keresnek, a cégek pedig dolgozókat próbálnak találni a nyitott pozíciókra. Az igények és lehetőségek itt találkoznak, vagyis a kínálat (pl. éppen állást kereső emberek) és a kereslet (pl. üres állások különféle cégeknél) folyamatosan változik, és ez befolyásolja, hogy milyen könnyű munkát találni, vagy munkaerőt találni különböző területeken.
Példák a munkaerőpiac működésére
- A pályakezdők keresnek állást, miközben több cég is junior pozíciókat hirdet.
- Egy informatikai vállalat programozót keres, de kevés az éppen munkát kereső szakember; ezért a munkabéreket felfelé kell igazítani.
- A vendéglátás területén szezonálisan nő a kereslet, például nyáron sok pincérre, szakácsra van szükség.
- A gazdasági válság idején sok cég elbocsát, ami növeli a munkanélküliséget és nehezíti az álláskeresők dolgát.
- Egy vidéki városban kevesebb lehetőség van, így ott szűkebb a munkaerőpiac, mint egy nagyvárosban.
A munkaerőpiac fontos tényezői
- Bérek (mennyit fizetnek különböző munkákért)
- Munkalehetőségek száma és típusa
- Munkanélküliség mértéke
- Szükséges képesítések, végzettségek
- Földrajzi elhelyezkedés (országos, régiós, helyi piacok)
Szinonimák
- álláspiac
- munkapiac
- (Ritkábban: munkaerő vásár, de ez szinte sosem használt)
Rövid összefoglalás
A munkaerőpiac tehát az a „hely”, ahol a dolgozni akarók és az állást kínálók egymásra találnak. Attól függően, hogy épp milyen gazdasági helyzet van, más és más munkakörökben lehet nagyobb vagy kisebb a kereslet és a kínálat.