munkaerőpiac

2 perc olvasás

A munkaerőpiac egy olyan „piac”, ahol a munkaerőt kínáló emberek (munkavállalók) és a munkaerőt kereső szervezetek (munkaadók) találkoznak egymással. Ez a kifejezés nem egy konkrét helyet jelent, hanem azt a folyamatot és rendszert, amelyen keresztül a munkavállalók állást keresnek, a cégek pedig dolgozókat próbálnak találni a nyitott pozíciókra. Az igények és lehetőségek itt találkoznak, vagyis a kínálat (pl. éppen állást kereső emberek) és a kereslet (pl. üres állások különféle cégeknél) folyamatosan változik, és ez befolyásolja, hogy milyen könnyű munkát találni, vagy munkaerőt találni különböző területeken.

Példák a munkaerőpiac működésére

  • A pályakezdők keresnek állást, miközben több cég is junior pozíciókat hirdet.
  • Egy informatikai vállalat programozót keres, de kevés az éppen munkát kereső szakember; ezért a munkabéreket felfelé kell igazítani.
  • A vendéglátás területén szezonálisan nő a kereslet, például nyáron sok pincérre, szakácsra van szükség.
  • A gazdasági válság idején sok cég elbocsát, ami növeli a munkanélküliséget és nehezíti az álláskeresők dolgát.
  • Egy vidéki városban kevesebb lehetőség van, így ott szűkebb a munkaerőpiac, mint egy nagyvárosban.

A munkaerőpiac fontos tényezői

  • Bérek (mennyit fizetnek különböző munkákért)
  • Munkalehetőségek száma és típusa
  • Munkanélküliség mértéke
  • Szükséges képesítések, végzettségek
  • Földrajzi elhelyezkedés (országos, régiós, helyi piacok)

Szinonimák

  • álláspiac
  • munkapiac
  • (Ritkábban: munkaerő vásár, de ez szinte sosem használt)

Rövid összefoglalás

A munkaerőpiac tehát az a „hely”, ahol a dolgozni akarók és az állást kínálók egymásra találnak. Attól függően, hogy épp milyen gazdasági helyzet van, más és más munkakörökben lehet nagyobb vagy kisebb a kereslet és a kínálat.

Legtöbbet keresett szavak és kifejezések

Legfrissebb szavak a szótárban

Megosztás
SzóLexikon
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.