Az „open world” vagy magyarul „nyílt világ” kifejezést főként a videojátékok és digitális világok terén használjuk, de más kontextusban is előfordulhat. A kifejezés arra utal, hogy a játékos vagy a felhasználó szabadon mozoghat egy nagyméretű, bejárható világban, nincs erősen lineárisan meghatározott útvonala vagy kötöttsége annak, hogy merre mehet vagy milyen sorrendben teljesítheti a feladatokat.
Ebben a fajta környezetben a felfedezés, a kreativitás és a szabadság érzete sokkal hangsúlyosabb, mint a hagyományos, lineáris játékokban vagy rendszerekben. A nyílt világban a játékos döntései, cselekedetei befolyásolhatják a történetet, és gyakran többféle lehetőséget kapnak egy-egy feladat megoldására.
Az open world tehát azt jelenti, hogy:
- A világ nagy, és szabadon bejárható.
- Nincsenek vagy csak minimálisak a fizikai (láthatatlan falak, lezárt területek) vagy játékmenetbeli korlátozások.
- Nincs szigorúan meghatározott lineáris útvonal.
- A játékos döntheti el, mikor, hol és hogyan teljesíti a küldetéseket vagy fedezi fel a világot.
- Gyakran gazdag, részletes környezet és változatos karakterek találhatók benne.
Példák open world játékokra:
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- Red Dead Redemption 2
- Grand Theft Auto V
- The Witcher 3: Wild Hunt
- Assassin’s Creed: Odyssey
- Minecraft
- Elden Ring
- Cyberpunk 2077
Szinonimák
- Nyílt világ
- Szabadon bejárható világ
- Nagy, nyitott környezet
- (A magyar nyelvben a „nyílt világ” az elfogadott kifejezés, de a „sandbox játék” néha hasonló jelentéssel bír, viszont az inkább a játszótér-jellegre utal, nem feltétlenül ugyanaz.)
Az open world tehát egyfajta játszótér, ahol te döntöd el, mit és hogyan szeretnél csinálni, miközben egy hatalmas, izgalmas világban kalandozol.